28/10/2020

Stillingsbeskrivelse; styret

Leder

  • Overordnet ansvarlig for klubbens drift.
  • Ansvarlig for mål- og strategiarbeidet i klubben.
  • Er klubbens ansikt utad og klubbens representant i møter og forhandlinger ette avtale med daglig leder
  • Koordinerer styrets og klubbens totale aktivitet.
  • Innkaller til styremøter, forbereder saker og leder møtene.
  • Distribuerer møtereferater til styret, revisor og kontrollkomite.
  • Personalansvar for daglig leder.
  • Kontakt med valgkomiteen.
  • Kontrakter, forsikringer, pensjonsordninger, oppfølging av ansatte, medarbeidersamtaler med daglig leder.
  • Ansvarlig for sponsorutvalg.
  • Ansvarlig for klubbhåndboken.

Nestleder, arrangement- og hallansvarlig

Arbeidsoppgaver nestleder

  • Er stedfortreder for lederen
  • Ansvarlig for utstyr og tidtakerutstyr
  • Utarbeide beskrivelse av oppgaven for arrangementsansvarlig i Asker svømmeklubb

Arbeidsoppgaver arrangementsansvarlig:

  • Ansvarlig i samarbeid med Hhvedtrener og stå for konkurranseoppsett og innbydelse til stevner i regi av Asker svømmeklubb.
  • Ansvarlig for planlegging, gjennomføring og utvikling av svømmekonkurranser i regi av Asker svømmeklubb og Norges svømmeforbund.
  • Ansvarlig for å melde inn svømmekonkurranser for kommende år via medley.no. Dette skal skje før 1.september hvert år i dialog med daglig leder og hovedtrener.
  • Sammen med Sosialkomitéen være ansvarlig for tilrettelegging og gjennomføring av interne sommeravslutningskonkurranser og juleavslutningskonkurranser.
  • Sørge for at det er kommunikasjon med styret, daglig leder og konkurransekomité rundt gjennomføring, samt rapportering etter endt gjennomføring.
  • Ansvarlig sammen med konkurransekomité og sponsorkomité for å skaffe konkurransesponsorer.
  • Ansvarlig for å utpeke en ansvarlig for premier til konkurranser.
  • Sette sammen en konkurransekomitè som hovedsakelig har ansvar for å planlegge, gjennomføre og utvikle svømmekonkurranser i Asker svømmeklubbs regi. Arrangementsansvarlig skal legge til rette for at konkurransekomiteen skal være et mest mulig selvdrevet organ, men alltid i dialog med styret og ledelse.

Arbeidsoppgaver hallansvarlig.

  • I samarbeid med daglig leder arbeide med å opprette en hallkomité og bidra i denne. Hallkomitéen skal utføre følgende oppgaver:
  • bidra i samtaler/diskusjoner mellom kommune og klubb.
  • innhente råd om politiske og byråkratiske prosesser knyttet til anlegg.
  • være lobbyist og pådriver ovenfor kommunens administrasjon og politikerne.
  • være i dialog med Norges Svømmeforbund og deres hallgruppe for å trekke erfaringer, støtte og søke råd fra forbundet
  • i samarbeid med hallkomitéen, legge opp planer og strategier for arbeider vedrørende halldrift.

Breddeansvarlig

  • Ansvar for at Asker svømmeklubb ivaretar bredden i svømmesporten, inklusive stup og synkron.
  • Ansvar for at Asker svømmeklubb tilrettelegger for utvikling av utøvere innenfor stup, synkron og andre og at disse bidrar til klubben.
  • Ansvarlig for at synkron og stup er representert i sosialkomité, hallkomité, arrangementskomité og andre grupper som relevant for å sikre god interaksjon mellom de sportslige satsningene.
  • Ansvar for å rapportere mål i breddegruppen og måloppnåelse til styret.
  • Sikre at breddesatsningene er reflektert i virksomhetsplanen og at det foreligger en sportsplan for satsningene.
  • Bidra til å sikre godt samarbeid mellom svømmegruppe, svømmeskole, synkron, stup og andre grupper faglig og sosialt.
  • Jobbe for en integrasjon av breddesatsningen i Asker Svømmeklubb både sosialt, sportslig og økonomisk.

Økonomi- og dommeransvarlig

Arbeidsoppgaver økonomiansvarlig:

  • Bistår hovedtrener, daglig leder og kursansvarlig ved utarbeidelse av budsjetter.
  • Bistår daglig leder ved utarbeidelse av rapporter på et aggregert nivå i forhold til aktiviteter, kostnader og inntekter.
  • Ansvarlig for å utarbeide og oppdatere en økonomisk myndighetsmatrise (økonomiske fullmaktgrenser for daglig leder, hovedtrener, kursansvarlig, stup / synkron, elite/NM trener og andre trenere) som godkjennes av styret.
  • Bistår daglig leder med utarbeidelse og oppdatering av retningslinjer for økonomirutiner for alle grupper.

Arbeidsoppgaver dommeransvarlig

Sosial-, kommunikasjonsansvarlig

Arbeidsoppgaver sosialansvarlig (Sosialkomitéen og foresattkontakter)

Sosialkomitéen

  • Sosialansvarlig i styret følger opp og har jevnlig kontakt med leder i Sosialkomitéen. Leder i Sosialkomitéen er ansvarlig for å avholde møter, koordinere og organisere arrangementer. Hun/han dokumenterer arrangementer og rapporterer til Sosialansvarlig i styret. Sosialansvarlig deltar på møter ved behov, og bistår i den praktiske planleggingen og gjennomføringen av konkurranser og arrangementer.
  • Utarbeide dugnadslister ved arrangementer
  • Jobbe tett sammen med arrangementsansvarlig i forkant av arrangementer

Arbeidsoppgaver kommunikasjonsansvarlig

  • I samarbeid med daglig leder, utarbeide rutiner for hva de ulike sosiale medier skal inneholde
  • Følge med på hva som blir lagt ut på hjemmesiden og Facebook (både hovedside og treningsgruppenes sider).
  • I samråd med daglig leder og svømmeskoleansvarlig legge ut relevant info på hjemmesiden og på Facebook. Motta innspill fra andre styremedlemmer, foresattkontakter, evt. andre.

Ansvarlig foresattkontakter

  • Etablere en lagleder, og fortrinnsvis også en foresattkontakt, i hver treningsgruppe. Dette kan være samme person.
  • Avholde møte med foreldrekontakter ved terminstart på høsten.
  • Oppdatere, i samarbeid med trenere, retningslinjer for foresattkontakter og lagledere.
  • Bistå daglig leder i utviklingen av rutiner for planlegging av leire og reisekonkurranser.
  • Være kontaktpunkt for foreldrekontakter i styret, og sørge for behandling av saker som utøvere, foresatte, eller trener ønsker tas opp. 

Styremedlem med ansvar for sekretærfunksjonen, virksomhetsplan, klubbhåndbok

Arbeidsoppgaver sekretær

  • Føre protokoll fra alle styremøter og referat fra medlemsmøter
  • Sende til styreleder for godkjenning og distribusjon.
  • Føye til evt. rettelser i referat på etterfølgende møte

Arbeidsoppgaver virksomhetsplan og klubbhåndbok

  • Ansvarlig for oppdatering av virksomhetsplanen. Virksomhetsplanen utarbeides hvert fjerde år og danner grunnlag for klubbens satsning de neste fire år. Sportsplanen avstemmes mot denne.
  • Ansvarlig for oppdatering av klubbhåndboken. En klubbhåndbok skal svarer på de viktigste spørsmålene om klubben og gjøre det enkelt å finne ut hva som gjelder internt. Den skal også sikre at det er kontinuitet i det som bestemmes og gjøres i klubben. Årshjulet inngår i klubbhåndboken. Sammen med styreleder fordele oppgaver til styremedlemmene.

Innholdsfortegnelse – Klubbhåndbok

Vedlikeholdt: 20.03.20
Redigert:
Godkjent: