28/10/2020

Retningslinjer; trivsel for trening og konkurranser for svømmere

Noen tips for trivsel på konkurranser for utøvere og utøvernes foresatte

De fleste trener for å delta på konkurranser der de kan prøve seg selv mot sin egen personlige tid eller mot andre. De yngste utøverne deltar oftest i flest konkurranser og har mange øvelser i hvert konkurranse. Det er mye å holde rede på før under og etter et konkurranse. Her kan alle bidra for å gjøre det best mulig. Under finner dere noen råd for å få en flott opplevelse i svømmehallen.

  • Møt i god tid til oppvarming før konkurransen (starter som regel én time før konkurransestart). Finn adressen i god tid og samkjør om mulig. Tidsskjema for konkurransen; se medley.no
  • Treneren bestemmer hvilke øvelser utøverne skal delta i. Vis respekt for dette valget. Det ligger en faglig vurdering til grunn. Hvis en utøver har spesielle ønsker utover dette, skal dette vurderes av treneren.
  • God oppvarming i forkant av hver distanse er viktig. Start i god tid, få opp pulsen og rør på armer og ben. Gå gjerne sammen og hjelp hverandre.
  • Husk å drikke mye vann i løpet av konkurransen og spis jevnlig. Unngå snop, kaker og brus. Kald pastasalat med kylling, frukt, nøtter, grovt brød, müsliyoghurt eller lignende er bra konkurransemat.
  • Ta pauser fra varmen i svømmehallen. Enten i garderoben / fellesområdene eller ute (hvis været tillater det). Ta av badehette og svømmebriller mellom distansene dine – de klemmer hardt rundt hodet og kan gjøre deg svimmel.
  • Er det lenge til du skal konkurrere igjen? Ta en varm dusj, bytt til tørr drakt og ta på overtrekksdrakt, T-skjorte eller lignende.

Slik forholder utøverne seg til treneren under konkurransen:

  • Gå til treneren hvis du har noen spørsmål om hvordan du skal legge opp løpet.
  • Direkte etter endt løp: ta kontakt med treneren for tilbakemelding angående tider og gjennomføring. 
  • Det er treneren som tar ut stafettlagene. De utøverne som ikke konkurrerer på laget deltar som heiagjeng sammen med treneren.
  • Når noen av Asker-utøverne er i vannet, samles de som ikke varmer opp hos treneren og deltar som heiagjeng.
  • Eventuelt individuelle behov tas opp og avtales direkte med treneren – i forkant av konkurransen.

Foresattes rolle under konkurransen:

  • Prøv å sitte mest mulig samlet på tribunen under konkurransen. Det er både hyggelig og signaliserer godt samhold til utøverne.
  • Hjelp de yngste utøverne med å følge med på heatlisten slik at de kommer til start på riktig tidspunkt. Treneren følger med på klubbutøvere som er i bassenget og har normalt ikke mulighet til å hjelpe til med dette.
  • Det er viktig å heie på alle som deltar fra Asker, samt være med på å skape en positiv atmosfære for alle som deltar på konkurransen. Pass på at alle deltakere drikker og spiser mellom øktene.
  • Det er bare trener og utøvere som skal være på kanten av bassenget under konkurransen.
  • Foresatte bør gi oppmuntring i både med og motgang – det er spesielt viktig i motgang. Overlat til treneren å gi eventuell faglig kritikk.
  • Er du uenig med treneren, vent med å si fra til et passende tidspunkt slik at det ikke forstyrrer trener eller andre utøvernes forberedelse. Avtal gjerne en tid med treneren.

Still opp for klubben – still opp på foresattmøter og årsmøter hvor du kan avklare ambisjoner og holdninger. 

Huskeliste

Ta med utstyr:

  • Badehette
  • Svømmebriller
  • Klær/sko etter oppvarming
  • Drikkeflaske
  • Håndklær
  • Sitteunderlag

Spise og drikke

  • Drikke (saft, sportsdrikk og vann).
  • Ta med mat, f.eks. kald pastasalat med kylling, frukt, nøtter, grovt brød, bananer, müsliyoghurt eller lignende er bra konkurransemat.

Varme opp

  • Gode oppvarmingsrutiner, etter avtale med trener.

Oppførsel

  • Jeg skal være hyggelig og blid og forventer at andre er det samme.

Innholdsfortegnelse – Klubbhåndbok

Vedlikeholdt: 20.03.20
Redigert: 09.11.20
Godkjent: 09.11.20